Par pārvades sistēmas tarifiem atjaunīgām gāzēm un mazoglekļa gāzēm
Akciju sabiedrība "Conexus Baltic Grid" (turpmāk – “Conexus”) ir iesniegusi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (turpmāk – SPRK) vēstuli ar lūgumu lemt par gāzes pārvades sistēmas pakalpojuma tarifa piemērošanu atjaunīgo gāzu un mazoglekļa gāzu ražotnēm.
Atsaucoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija Regulas (ES) Nr. 2024/1789 par atjaunīgās gāzes, dabasgāzes un ūdeņraža iekšējiem tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1227/2011, (ES) 2017/1938, (ES) 2019/942 un (ES) 2022/869 un Lēmumu (ES) 2017/684 un atceļ Regulu (EK) Nr. 715/2009 (turpmāk – Gāzes regula) 6. panta 1. punkta a) apakšpunktu, 17. panta 1. punktu un 18. pantu un Enerģētikas likuma 110. panta septīto daļu, “Conexus” lūdz SPRK lemt par:
- tarifa piemērošanu nacionālās gāzes ieejas-izejas sistēmas ieejas punktā no atjaunīgo gāzu un mazoglekļa gāzu ražotnēm (ieejas punkts no Latvijas ražošanas iekārtas), nosakot minētā ieejas punkta tarifa skaitlisko vērtību 0.1427700 EUR/kWh/dienā/gadā un nosakot, ka tarifa vērtība piemērojama līdz regulatīvā perioda beigām - 2026. gada 30. septembrim;
- tarifu atlaižu nepiemērošanu nacionālās gāzes ieejas-izejas sistēmas ieejas punktā no atjaunīgo gāzu un mazoglekļa gāzu ražotnēm;
- tarifu atlaižu nepiemērošanu Kiemenai starpsavienojuma punktā.
Nacionālajā gāzes ieejas-izejas sistēmā droši ievadītās gāzes tvērumu un ieejas tarifa piemērošanu noteic Eiropas Savienības un Latvijas tiesību akti, tostarp, paredzot pienākumu:
- pārvades sistēmas operatoram nodrošināt nediskriminējošu pakalpojumu piedāvājumu visiem tīkla lietotājiem;
- piemērot ieejas tarifu, ja ir izveidota vienotā gāzes pārvades ieejas-izejas sistēma;
- kā arī tarifus vai to aprēķināšanas metodes piemēro bez diskriminācijas un tarifi nosakāmi atsevišķi katram gāzes pārvades sistēmas ieejas punktam un izejas punktam.
Šobrīd ir radusies situācija, kur sistēmas lietotājiem tiek sniegts ieejas-izejas sistēmas piekļuves pakalpojums ieejas punktā, tomēr maksa par to netiek piemērota. Gāzes regulas arī paredz, ka nosakot tarifus ieejas punktā no atjaunīgo gāzu ražotnēm piemēro 100 % tarifu atlaidi, savukārt ieejā no mazoglekļa gāzu ražotnēm piemēro 75 % tarifu atlaidi. Ņemot vērā Enerģētikas likuma 15. un 113. pantā noteikto pārvades sistēmas operatora pienākumu tvērumu, atlaižu piemērošana šādiem ieejas punktiem faktiski nozīmētu ražotāju atbrīvošanu no pienākuma vienlīdzīgā mērā ar citiem gāzes lietotājiem piedalīties Latvijas gāzapgādes sistēmas attīstībā un ilgtspējīgas darbības nodrošināšanā, radot potenciālus riskus pārvades sistēmas efektīvai darbībai un stabilai finanšu sistēmai investīciju veikšanai. Savukārt atlaides piemērošana no tarifa starpsavienojuma punktos starp dalībvalstīm, faktiski nozīmē jauna un būtiski sarežģītāka, iespējams – daudzpakāpju, pārvades sistēmu operatoru savstarpējās kompensācijas mehānisma (turpmāk – ITC) izveides nepieciešamību šobrīd nenosakāmam dalībnieku skaitam. Ja tiktu lemts piemērot atlaidi ieejas punktā no atjaunīgo gāzu un mazoglekļa gāzu ražošanas iekārtas, būtu jāveic grozījumi vairākos no spēkā esošajiem tiesību aktiem, lai nodrošinātu Gāzes regulā noteiktās ilgtspējas identifikācijas, pārbaudes, izsekošanas principus, lai piemērotu tarifa atlaidi.
Pieņemot lēmumu par tarifa piemērošanu arī atjaunīgajām un mazoglekļa gāzēm ieejas punktā no Latvijas ražošanas iekārtas, cita starpā, būtu iespējams izvairīties no:
- netieša valsts atbalsta mehānisma izveides biometāna eksporta veicināšanai, jo jau šobrīd Latvijā esošie biometāna ražotāji, kā arī tie, kas varētu drīzumā uzsākt biometāna ražošanu un ievadīšanu nacionālajā gāzes ieejas-izejas sistēmā ir vienojušies par biometāna eksportēšanu uz citām Eiropas Savienības valstīm. Vērtējot vispārējas tendences un atšķirīgās Eiropas Savienības dalībvalstu politikas atjaunīgo gāzu izmantošanā nacionālo klimata mērķu sasniegšanā, arī nākotnē ir sagaidāms, ka Latvijas biometāna ražotāji saražoto biometānu pamatā eksportēs. Vienlaikus aktualizētais Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021. -2030. gadam satur citas (ar tarifu atlaidēm nesaistītas) ieceres citiem atbalsta mehānismiem vietējai biometāna ražošanas un patēriņa veicināšanai;
- izejas punkta Latvijas lietotāju apgādei tarifa pieauguma biometāna ražošanas attīstības dēļ;
- nevajadzīgi sarežģīta, šobrīd nenosakāma skaita pārvades sistēmu operatoru ITC mehānisma veidošanas atjaunīgo un mazoglekļa gāzu tarifu atlaižu efekta kompensācijai.
Ieinteresētās puses tiek aicinātas iesniegt viedokļus par lūgumu lemt augstākminētos jautājumus līdz 2025. gada 17. janvārim, nosūtot tos elektroniski SPRK uz ([email protected]).